The Power of Three Words: The Miami New Times Quietly Insults Every Puerto Rican

War Against All Puerto Ricans: Revolution and Terror in America’s Colony

 

When Cubans arrived in major numbers to Miami, especially in the early 60s, the Old Guard did not welcome them with open arms. Cubans encountered a great deal of racism, redlining, and rejection. 

Luckily the US federal government had a vested interest in showcasing their “American Success Story,” so Cubans received many SBA loans and other small business assistance programs, to make sure that this “success story” occurred. 

But as human beings, every Cuban remembered the sting of raised eyebrows and whispered comments, whenever they entered a room of “established” Americans. 

For that reason, the Miami New Times should be more sensitive to Puerto Ricans in Florida. 

In a recent article titled “Puerto Rico is Broke: What You Need to Know About Looming Bankruptcy,” the Miami New Times got a few facts wrong. It claimed that Puerto Rico owes $79 billion (not $73 billion) and that “millions” of Puerto Ricans are living in Florida. 

But they did something worse. The entire article dealt with the devastating problems in Puerto Rico: a sinking economy, soaring crime rate, massive outmigration, inept government. Then after reciting all these grave issues, the article ended with this:

How are Puerto Ricans dealing with all of this? About as you’d expect: 

“This is fine.”

A word to the Miami New Times: this is not fine. 

Puerto Ricans do not enjoy getting kicked in the head, and taxed to death, and forced off their own island. 

They do not enjoy migrating across the sea, and trying to start a new life, with anxiety and uncertainty defining their entire existence…only to have you say…

“This is fine.” 

What is happening to Puerto Ricans is not fine. 

It is not a Twitter joke, or a Miami New Times cartoon. 

It is real life…in many cases a desperate life…and you have no right to trivialize or defame it.

17 Comments on “The Power of Three Words: The Miami New Times Quietly Insults Every Puerto Rican

  1. Estimados,

    No serían las elecciones ni las barricadas ya que los proyectos de las izquierdas tradicionales han fracasado porque el individualismo reemplazó a la solidaridad y al colectivismo. Pero la tecnología (también generada en el proceso) ha creado una nueva ruta. Hay algo más dinámico que se puede llamar “post capitalismo”. Como una realidad emergente acelerada por shocks externos y por el surgimiento de otra forma de ser humanos.
    Sucede que la tecnología de la información reduce la necesidad de trabajo, borra la distinción entre trabajo y tiempo libre y afloja la relación entre trabajo y salarios. También la información corroe la Habilidad del mercado de crear precios porque mientras los mercados se basan en la escasez la información es abundante. Además estamos presenciando el surgimiento espontaneo de la producción colaborativa: Wikipedia es el mayor producto de información del mundo co-creada gratuitamente por voluntarios.

    La tecnología también contribuye a generar alternativas como monedas paralelas, bancos temporales, espacios auto manejados y cooperativas. Son elementos de una nueva economía que ha pasado casi desapercibida. Incluye nuevas formas de propiedad, nuevas formas de prestamos, y se prestan al término “commons” (algo así como ‘sociedad del bien común’ que incluye los bienes planetarios).

    Si estos micro proyectos se nutriesen podrían ofrecer alternativas viables. Las soluciones a las crisis externas (como la recesión del 2008 en un ambiente económico en el cual un crecimiento del 3% ya se considera recesión) han típicamente sido de austeridad y acumulación monetaria. Pero para que funcione, la austeridad en realidad no es unos 8 años de cortes en el gasto sino disminuir los salarios y estándares de vida a niveles comparables a los de la clase media en la India y China. Y ya que no contamos con un modelo alternativo la condiciones para otra crisis se reinician. Los salarios en términos reales se han congelado en la eurozona sur, USA, Gran Bretaña y Japón.

    El sistema bancario en las sombras es actualmente de mayor envergadura que en el 2008 y nuevas reglas exigiendo que los bancos tengan más reservas han sido diluidas en muchos casos pero con la inundación de mayor dinero el 1% de super ricos se han vuelto aun más ricos. El sistema neoliberal se ha convertido en un sistema programado a producir fallas catastróficas recurrentemente.

    Anteriormente la relación entre ciclos económicos y la clase asalariada era más directa, cuando la clase asalariada gradualmente forzaba a los negocios a subir los sueldos tratando de crear nuevas formas capitalistas. Hoy hay una síntesis de automatización, sueldos más altos y consumo de mayor valor. No hay presión de la clase trabajadora y la tecnología en el centro mismo de la innovación no exige mayor gasto en consumo o la re-contratación de la fuerza laboral vieja. La información es como una máquina que muele el precio de las cosas y la cantidad de tiempo de trabajo necesario para trabajar. La cultura neo liberal tardía reacciona premiando al creador de trabajos con muchas horas pero de poco valor y muchos miembros de la clase empresarial crean negocios neo-lúdicos (tiendas de café, lugares para hacerse las uñas, etcétera).

    Aunque la innovación está ocurriendo se ha demorado a producir la convencionalmente predicha curva en ascenso que se espera gracias a la la convencional teoría de los largos ciclos económicos. No solo estamos rodeados de maquinas “inteligentes” sino de una nueva capa de realidad centrada en la información. Las computadoras ‘vuelan’ a las aerolíneas y a bordo hay personas mirando pantallas. la máquina inteligente añade valor físico pero también valor de información. Desde los 1990’s se piensa que se estaría creando una forma de capitalismo cognitivo y que las dinámicas de la información son profundamente anti capitalistas.

    Los bienes de la información son libremente reproducibles. Pueden ser copiados infinitamente pero también su costo de producción disminuiría a cero si se obedecieran los mecanismos normales de la oferta y demanda. Aunque la economía convencional procede de la escasez, la fuerza más dinámica de la actualidad (la información) es abundante. Está en crecimiento una dinámica de la información como un bien social; libre para el usuario, incapaz de ser explotada como propiedad. Interesantemente, en el escrito “THE FRAGMENT OF THE MACHINES” (El Fragmento de las Máquinas) Karl Marx pensó una teoría distinta a la cual por la que se le conoce normalmente; una economía en la cual el principal rol de las máquinas sería el de producir y el de la gente el de supervisarlas. Para él en esta economía LA FUERZA PRODUCTIVA PRINCIPAL ERA LA INFORMACIÓN.

    El poder productivo de tales máquinas dependía no de la cantidad de trabajo requerido para producirlas sino del estado del conocimiento social. dado que el marxismo llegaría a convertirse en una teoría de la explotación basada en el robo del tiempo de producción, esta otra posición de Marx es revolucionaria. Sugiere que una vez que el conocimiento en sí se convierte en una fuerza productiva superando al trabajo requerido ´para crear la máquina el asunto principal ya no es uno de “salarios vs ganancias” sino de quien controla el “poder del conocimiento”.

    En un ejercicio mental al final de su propuesta, Marx imaginó el final de la trayectoria: Una máquina que podría ser construida sin costo tampoco añadiría valor al proceso de producción y rápidamente (luego de varios ciclos contables) reduciría el precio, la ganancia y los costos laborales de todo lo demás que tocase. Cuando entendamos que LA INFORMACIÓN ES FÍSICA, que el programa o “software” es una máquina y que el almacenaje, el ancho de banda y el poder de procesamiento están colapsando en precios exponencialmente, este otro pensamiento de Marx se vuelve claro. Interesantemente en estos escritos poco conocidos de Marx, él se imaginó que la información se guardaría y compartiría en una especie de “INTELECTO GENERAL” que sería como la mente de todos conectada por el conocimiento social, en el cual toda mejora beneficiaría a todos en conjunto. También dijo que la existencia de esto (algo parecido a nuestra emergente economía de la información) terminaría por completo con el capitalismo. Por ello, el viejo paradigma izquierdista para superar al capitalismo es asimismo superado. El sector post capitalista podría co-existir con el sector de mercado por décadas pero se avecina un gran cambio.

    Las redes restauran “granularidad” en el “proyecto post capitalista.” Hoy en día toda la sociedad es una fábrica: Todos participamos en la creación y re-creación de marcas, normas e instituciones rodeándonos. Hoy en día es la RED (así como hace 200 años fue el taller de trabajo) el factor que no se puede silenciar o dispersar. Aunque los estados pueden apagar a las redes sociales, la internet misma y monitorear cada bit de información que ponemos no pueden re-imponer el sistema de propaganda jerárquico a la sociedad ignorante como hace 50 años (como lo tratan de hacer aun hoy en regímenes autocráticos) sin eliminar piezas clave de la vida moderna. Sería (como dice el sociólogo Manuel Castells) como tratar de des-electrificar un país. https://www.youtube.com/watch?v=2qSIHZaxN14

    El info-capitalismo a creado un nuevo agente de cambio histórico: El ser humano que aunque aun es explotado está conectado y educado. la transición será más que económica. por ejemplo aún tenemos la tarea de DE-CARBONIZAR al mundo. Pero hay cambios como están surgiendo en Grecia por ejemplo con formas de resistencia a la austeridad basadas en redes a las cuales uno no puede fallarles en cuanto a pagos. Mientras el feudalismo se basaba en obligaciones y costumbres, el capitalismo en el “mercado” y sus reglas comunes, el “post capitalismo” (cuya pre condición es la abundancia) podría no solo adquirir una forma modificada compleja de la sociedad de mercado.

    ¿Como se superará el retardado surgir de la tercera revolución industrial (retardada con negocios que no añaden mucho valor)? La internet es el barco y el océano según el economista francés Yann Moulier-Boutang. También varios shocks externos están alterando la dinámica del capitalismo, volviéndolo infructífero: Cambio climático, excesivo consumo de recursos energéticos, poblaciones envejeciendo, migraciones y en una infraestructura funcional y orden social basados en una sociedad financieramente compleja y pobre no se necesitan de grandes crisis como los fue la peste bubónica hace siglos en europa. Los izquierdistas deben que reconocer que estamos en un periodo de transición y superar la idea de un cambio radical rápido.

    Son las élites aislados en sus limusinas de vidrios oscuros, los políticos corruptos, los periódicos controlados por magnates y el estado que vigila obsesivamente a sus ciudadanos los que ya son incongruentes a las corrientes de cambio, tan frágiles como parecía alemania oriental hace 30 años. Millones de persones están empezando a darse cuenta que les han vendido un sueño que la realidad no puede concretar.

    Algunos frecuentemente molestos se retiran hacia formas nacionalistas de capitalismo que solo pueden causar pesadillas de destrucción. Hay reacciones cerradas de derecha y de izquierda pero en realidad necesitamos algo más que sueños utópicos y algunos proyectos horizontales de pequeña escala. Necesitamos un proyecto que va de acuerdo a las grandes tendencias actuales, basado en la razón, la evidencia y diseños verificables sostenibles por el planeta y necesitamos ponernos a trabajar en ello

    Like

  2. This could be fixed ez… saque las conga y panderetas y pongansen a protestar como hicieron en Vieques… y despues escondensen en the USA

    Like

  3. to: Reynaldo Hernandez Aponte…. Have you tried Using “CREDO” AS A MEANS OF RAISING AWARENESS AND ABOUT THE SITUATION IN Puerto RICO?

    About the CREDO Mission

    CREDO is a social change organization that supports activism and funds progressive nonprofits—efforts made possible by the revenues from our mobile phone company, CREDO Mobile.

    Over the course of our history, CREDO has raised $76 million for Democracy Now!, Brennan Center for Justice, Doctors Without Borders, ACLU, EFF, Planned Parenthood, 350.org and hundreds of other nonprofit groups.

    Our activism arm, CREDO Action, channels the power of its 3.5 million members to fight for progressive change. We’ve generated over 16 million letters and phone calls to decision-makers in Washington DC, in state and local governments, and in corporate headquarters across the country. Our members have submitted their signatures over 62 million times on CREDO petitions and in public comments to government agencies.

    Victories in 2014, with more to come.

    Progressives must fight on every front to beat back right wing assaults on women’s rights, the environment, equality and social justice. CREDO activists moved the needle in many of these fights, winning outright victories along the way:

    Our history-making Pledge of Resistance—signed by 100,000 CREDO members and co-organized with Rainforest Action Network and Other 98%—was a major factor in delaying the approval of the Keystone XL tar sands pipeline. We drove President Obama to bar federal contractors from firing employees based on sexual orientation or gender identity, and mandate a higher minimum wage for any company that does business with the federal government. We successfully blocked Congress from fast-tracking approval of the disastrous TransPacific Partnership treaty. And we helped force federal regulators to stop banks from targeting low-income borrowers with predatory loans.

    CREDO members were also instrumental in important victories at the state and local level. Our campaigns pushed for higher minimum wage laws in Maryland and Minnesota; expanded access to reproductive health care in California; protected endangered panther habitats in Florida; and defeated an Arizona bill letting businesses refuse service to gays and lesbians on religious grounds.

    These are just some of the fights we—and you—have already won.

    Join the fight

    Start a campaign to make progressive change on CREDO Mobilize, our new people-powered petition platform.

    Start a campaign today

    2015 Donations Ballot

    Every month CREDO customers vote to divide our donations among three progressive groups.

    Vote

    Email*

    Zipcode*

    Get Updates

    CREDO twitter

    Like

  4. No, things are not fine….but they are only going to be fine when we stand up and demand change…real change….from our government. We have got to start paying attention and stop electing people along party lines. This whole thing is fixable, but not with or by the people who put us in this position. We need a Financial Control Board to come down here and right this sinking ship! There is no other way….

    Like

  5. Every time anyone non puerto rican speaks about us its not going to be good.Theres a lot of wrong information out there.About the crime issue thats all wrong.We are not killing each other.Our goverment is looking for a solution were all in this together.God bless us 24/7 in finding a solution as soon as posible.

    Like

  6. like being a cuban is great,the fuckers think tey are the best ,only at bitching and complaining, we are who we are because us puerto rican fight to defend this country and then we still be ourselves,we can communicate with all our might with other races and they all hate the parasites the cubans are.i have not met a mexican ,honduran or guatemaln,panamenian or even a colombin that not hate this no country fuckers,yeah thanks for the bongo but no thanks,,,bear in mind that we are still here even after the 1898 enslaving

    Like

  7. To Miami new times,las cosas estan mala, Pero, not fine. BRUTO!!

    Like

  8. Then let me ask my fellow Puerto Ricans who feel so insulted by this comment: It “this is NOT fine”, then what are we DOING about it??? Would the caption of the cartoon of the dog sitting in the burning house be more accurate if the dog was complaining about how hot the fire is? How the house has insurance anyway? How the furniture isn’t his? How the fire is somebody else’s fault? That somebody should call the fire department? That if only he had a hose he could solve the problem? That dog sitting in the burning house looks PRETTY ACCURATE from where I’m standing!!! Oh, but I did do something about it: I realized nobody else was going to do anything but COMPLAIN, so I finally gave up on trying to “fix” Puerto Rico by myself and waiting for other people to join me, I picked up my family, while I still had a family left to pick up, and I LEFT!!! The one thing I have not done is get “outraged” when somebody else points out OUR REALITY!!!

    Like

  9. It’s not fine.. At least we didn’t have Castro! Or did Cubans forget where they came from and why they are here??? I guess what’s FINE FOR CUBANS have to fine for Puerto Ricans, NOT.

    Like

  10. I am trying to raise awareness about this on social media.

    Like

  11. Great Article! And Thank you, thank you for saying all this!

    Like

  12. Reblogged this on It Is What It Is and commented:
    “THIS IS FINE” ….. “What is happening to Puerto Ricans is not fine.
    It is not a Twitter joke, or a Miami New Times cartoon.
    It is real life…in many cases a desperate life…and you have no right to trivialize or defame it.”

    Like

  13. I would go after the idiot who wrote that and the editor!

    Like

  14. You are being ugly americans, you have no right to trivialize with such contempt the plight of Puerto Rico. We are USA citizens from birth.
    The USA has abused Puerto Rico since day one.
    By the way, who are you to talk ?
    Your country is broke, racist, warmonger, prefers to aid Israel instead of helping your countrymen, and, 57% of your budget goes for the military……..
    BAD, BAD, BAD USA……..
    UGLY AMERICANS…..
    GO BACK TO YOUR COUNTRY OF ORIGIN, WHICH IS NOT IN THE USA…….
    .

    Like

  15. Yeah , just because they like our base ball players , boxers , singers & women , doesn’t mean that they like us , which is why we as a people do have a strong good quality , most if not all don’t look or wan’t their friendship either , my older a very different view of life than mine once told me ” sonny when they ( whites ) our friendship it’s to help them get drugs , when they wan’t to learn our language & way’s , then they wan’t our women , I thought that he was crazy , time proved my older brother right

    Like

Leave a comment